PART 1

Automekanika Malaysia juga dikenali sebagai Automekanika Asia merupakan satu international event dimana setiap negara mempromosikan alat-alat automotif dari negara masing-masing.fair ini diadakan pada 25-29hb mac 2009 dan bertempat di KLCC. Fair ini juga adalah salah satu langkah Matrade( malaysia external trade development corporation) dan juga salah satu usaha kerajaan untuk maju dalam industri automotif di Malaysia dan di Asia.


Event ini melibatkan pelbagai negara seperti China, Pakistan, Singapura, Hong Kong, Taiwan, Thailand dan pelbagai lagi.Semasa pertama kali dianjurkan dan juga bertempat di KLCC pada
2007, seramai 5480 pembeli menghadiri fair ini yang terdiri daripada pelbagai negara.

Selain itu, sepanjang fair ini berlangsung, banyak peluang untuk syarikat di negara ini untuk mencari 'business partner' untuk mengekalkan produk-produk automotif mereka.



Pelbagai part-part kereta, accessories, sistem dapat dilihat dan dari pelbagai negara.Wakil tuan rumah juga tidak melepaskan peluang untuk membuktikan bahawa Malaysia juga tidak ketinggalan dalam indutri automotif ini.. Dapat dilihat, Malaysia dapat bersaing dengan pelbagai negera membangun yang lain untuk membuka mata negara tersebut dan seterusnya membuktikan slogan "Malaysia Boleh".


Seramai
5489 pengunjung menghadiri event ini yang terdiri daripada 60 negara. pihak yang terlibat dalam fair ini ialah seramai 151 exhibitors dari 18 negara.

Antara part yang dipamerkan ialah Part & systems, Accessories & turning, Repair & Maintenance, IT & Management dan Service Station & Car Wash.